- Historie letních táborů -

Zde je výčet letních táborů, kde jsme všude od r. 1998 byli...

2024 - Brloh - "Star Wars - Rebelové"

Tentokrát jsme pomyslně odcestovali do "jedné vzdálené galaxie", abychom se proměnili v rebely, kteří se vzepřeli zlovolnosti a útlaku galaktického impéria. Pro znalce tématu Hvězdných válek – pro náš příběh jsme si vybrali období vzniku povstalecké aliance po pádu republiky až po velké vítězství u Yavinu a zničení Hvězdy smrti.

4 oddíly (Hvězdná flotila, Kluzáci, Hvězdičky a Zelená legie) představovaly skupiny mladých rebelů vedených kapitánem Cassianem Andorem. Zprvu se museli naučit zapojovat elektrické a hydraulické obvody, zacházet s blastery (NERF pistole) či luštit šifry a číselné kódy. Po vyškolení nastoupili k první velké akci – přepadení imperiální základny, což představovalo vztyčení rušící antény, získání klíče ke dveřím, překonání elektrického zabezpečení dveří, průnik do spletitých chodeb základny, ve kterých je čekal tuhý odpor imperiálních vojáků a konečně otevření trezoru, odkud si odnesli spoustu potřebných kreditů na financování povstalecké aliance. Naši mladí povstalci pak sice skončili ve vězení, odkud se ale šplháním po lanech, přeplaváním zátoky, a nakonec přelezením skalního útesu, dostali, aby se pak vrátili na svou rodnou planet Ferrix, kde po rychlé akci osvobodili své přátele. Následovaly další úkoly jako noční průzkum zdravotní základny, přepadení konvoje či oprava čerpadla vesmírné lodi. Svými úspěchy si mladí rebelové řekli o další důležitou akci – získání plánů Hvězdy smrti. Čekalo je několik obtížných úkolů, při kterých procvičili týmovou spolupráci, komunikaci, lezení po stromech, lanové techniky, ale i logické myšlení, zručnost a navigaci pomocí vysílaček. V poslední fázi se setkali s rozbitým robotem R2D2, kterého museli opravit. Se známým pilotem Hanem Solem byli donuceni hrát karty, aby je svezl ve své slavné lodi Millennium Falcon, aby se nakonec ve velkém finále dostali na Hvězdu smrti a osvobodili odsud princeznu Leiu, což bylo řešeno jako propracovaná úniková hra, kterou dva dny připravovalo 10 vedoucích…

2023 - Brloh - "Výprava do Ztraceného světa"

Ryzí dobrodružství v divočině jsme prožili během našeho 12. tábora u Brloha díky příběhu, kterým jsme se inspirovali z knihy A. C. Doyla – Ztracený svět. Prožívali jsme všechny příhody a útrapy profesorů Challengera a Sumerleeho, dobrodruha lorda Roxtona a novináře Neda Maloneho. Prodírali jsme se džunglí, lovili zvěř, pluli na kánoích, překonávali bažinu plnou jedovatých hadů, vystoupali na vysokou skalní jehlu, abychom se odsud dostali pomocí pokáceného stromu na náhorní rovinu, kde jsme stopovali stegosaury, bojovali s pterodaktyly a utíkali před obávaným tyranosaurem. Z náhorní roviny se nám nakonec podařilo sejít tajným tunelem, abychom se dostali zpět do civilizace a dali o našich úžasných objevech vědět celému světu. Celotáborová hra přichystala mladým táborníkům celkem 31 náročných úkolů a až do poslední chvíle nebylo rozhodnuto, který oddíl se stane vítězem. Nakonec to byli Domorodci pralesa. S koncem tábora se nezadržitelně blíží i konec prázdnin, od září začne zase pravidelná činnost obou našich oddílů, ale vzpomínky na těch úžasných 14 dní v nás ještě dlouho zůstanou.

2022 - Brloh - "Rytíři kruhového stolu"

Již pojedenácté v řadě jsme uspořádali tábor na našem oblíbeném tábořišti u Brloha v krásné přírodě Blanského lesa. Řinčení mečů, štítů a zbrojí bylo slyšet na velkou dálku, protože jsme se přesunuli do raného středověku a prožívali legendární příběh rytířů kruhového stolu z hradu Camelot. Táborníci se převtěleni do mladých pážat a později panošů či rytířů, na které byli po hrdinských skutcích pasováni, museli poprat s náročnými úkoly jako překonání hradního příkopu, hašení požáru hradu, pomoc s přestavbou hradu, vaření večeře pro krále, výroba rodového znaku a rytířské korouhve, záchrana královny či vysvobození rytíře Lancelota z vězení. Tuhé boje se svedli v šeru lesa, na mostě, na pobřeží, na hradbách či klasickém bitevním poli. Kromě spousty úkolů navázaných na dobrodružství kouzelníka Merlina, krále Artuše a soupeření čarodějnice a Jezerní paní proběhlo celkem 7 rytířských turnajů v různých disciplínách (například souboj dřevci, řemdihy či meči). Byť král Artuš v závěru skonal, náš příběh měl dobrý konec – Avalon byl sjednocen a meč Excalibur vybral nového krále, tedy královnu z vítězného šlechtického rodu.

2021 - Brloh - "Cesta kolem světa"

Během 14 dní se nám podařilo navštívit všechny kontinenty kromě Antarktidy. Vyrazili jsme jako sokolské cestovatelské party s cílem zažít co nejvíce dobrodružství. Cestovali jsme přes Švýcarsko, kde jsme hlavně lezli po horách a lítali na křídle. Pak přišla africká část - z Maroka do Egypta jsme cestovali na velbloudech, zažili písečnou slepotu a obhlédli pyramidy. Přes arabský poloostrov to bylo komplikované, museli jsme se vyhnout teroristům a zneškodňovat bombu, ale pak jsme viděli nádherné archeologické naleziště v Ománu. V Indii jsme pak poznali, co je pořádný průjem a jak moc Indové uctívají krávy, když jsme je museli pomáhat odhánět z kolejiště. V Japonsku jsme si zkusili vařit sushi, lovili pokémony a vyrazili na moře s velrybáři. Následoval dlouhý let do Austrálie. Tam nás čekal požár lesa a místní uvítali naši pomoc při záchraně vačnatců. Měli jsme zde i menší potíž, místní farmář myslel, že jsme pobudové a zavřel nás do stodoly, ze které se nám podařilo uprchnout dírou ve střeše. Nakonec jsme se dostali na vyhlášené pobřeží, kde jsme si zasurfovali na velikých vlnách. Nemohli jsme si nechat ujít návštěvu Zélandu, kde nás čekala túra přes krásné Alpy s obrovskými ledovci a samozřejmě jsme si zahráli rugby. Odtud jsme přelétli až do jižní Ameriky. V Argentině jsme trávili čas s kovboji, vyzkoušeli házení podkovami, lasem a zahráli si národní sport pato. Také jsme hledali dinosauří stopy v Bolivii, kde jsme hráli další indiánské hry. Nakonec jsme procestovali severní Ameriku, kde jsme zkoušeli vařit Coca-Colu, v New Yorku jsme si vyběhli na nejslavnější mrakodrap Empire State Building, v Kanadě jsme si zkusili lov v krásné divočině a konec cesty jsme nasměrovali do Las Vegas, kde jsme utratili poslední peníze :)

2020 - Brloh - "Zaklínač - Poslední souboj"

Příběh byl zasazen do fantasy světa z knih Andrzeje Sapkowského o zaklínači Geraltovi. Děti podstoupily náročný výcvik - naučily se zacházet s mečem, používat esence na mí-chání lektvarů, překonávat náročné překážky a spoustu dalších dovedností, aby se pak staly mladými zaklínači a mohly pomoci Geraltovi při záchraně klanu zaklínačů před zlovolným mágem a jeho zločineckou organizací. Cesta to byla hodně dlouhá, při které mladí zaklínači navíc stihli pomoci spoustě dalším lidem, čímž tak naplnili své poslání. Tábor byl v jistém ohledu přelomový. Poprvé kromě hlavní etapové hry probíhaly další dvě - pro naše nejmladší děti s méně náročnými úkoly a naopak hodně náročná pro početnější partu instruktorů a mladých vedoucích, kteří si tak hodně zařádili, byť si často museli sáhnout na dno svých fyzických a psychických sil. Nezapomenutelná také zůstanou vystoupení trubadúra Marigolda, který o všech slavných událostech sepisoval zvučné balady, které po večerech za zvuků loutny, přednášel.

2019 - Brloh - "Hobit - Cesta tam a zase zpátky"

Naše tábořiště u Brloha doznalo menších změn. Les, který nás z jedné strany kryl, byl kvůli kůrovcové kalamitě vykácen. Plány uspořádat další tábor se ale nezměnily, takže jsme opět příjemně strávili dobrodružných 14 dní, tentokrát podle příběhů ze známé knihy Hobit. Stejně jako v knize příběh začal hostinou v noře hobita Bilba Pytlíka a skončil zneškodněním zlého draka Šmaka, přemožením skřetích hord v bitvě pěti armád a šťastným návratem Bilba domů.

2018 - Brloh - "Agenti jejího veličenstva"

Na 14 dní jsme se stali agenty britské tajné služby MI6, jako všem známý James Bond. První týden mladí agenti prošli náročným výcvikem, který zahrnoval fyzické testy, náročnou překážkovou dráhu, kurzy sebeobrany, šifrování, maskování, kriminalistické metody identifikace (daktyloskopie), ohledání místa činu, vedení výslechu, střelbu z ručních zbraní (pistole, automatická puška, ostřelovací puška), slaňování, komunikaci pomocí vysílaček, plánování a řízení akce, první pomoc a transport raněného. Výcvikový týden byl pak zakončen akcí "Přežít", během které jednotlivé týmy musely vyzvednout zásoby shozené z letadla, uvařit večeři a dojít na určené místo, kde přenocovaly v provizorním přístřešku. Během noci se navíc Ti nejstarší museli doplížit zpět do přísně střeženého tábora a ukořistit svoji zástavu. Přežili všichni, a tak se na slavnostním nástupu, za přítomnosti britské premiérky, stali novými agenty, připravenými bojovat se zločinem. První akcí byla pro mladé agenty brložská pouť (v našem příběhu londýnská pouť), kde museli mezi spoustou návštěvníků rozpoznat podezřelé osoby a sledovat jejich počínání (pomohli nám kamarádi z Lišova, kteří představovali vlivné členy zločinecké organizace "Octopus"). A pak už se vír událostí rozeběhl naplno - boj s organizací Octopus, pronásledování podezřelého agenta CIA, záchrana novinářky The Daily Telegraph až po konečné odhalení spiknutí a překažení plánu atentátu na samotnou královnu.

2017 - Brloh - "Harry Potter"

To, že jsme se rozhodli prožít příběhy všech sedmi knih byl zpočátku bláznivý nápad, ale celkový zážitek byl o to silnější. Hned začátek byl netypický - děti, coby studenti cestující do školy čar a kouzel, nastoupily na nástupišti 9-3/4 do bradavického expresu - cesta vlakem z Boršova do Plešovic, odkud se vydali na cestu cca 20 km přes Kleť až do Brloha. A pak se sled událostí již rozjel naplno. Od začátků ve škole, získání kamene mudrců, zápasu s vrbou mlátičkou, souboje s baziliškem přes záchranu Siriuse Blacka, Brumbálovu armádu až po hledání viteálů a konečné vítězství nad pánem zla. Oddíly představovaly 4 studentské koleje v bradavické škole a vedoucí převzali úlohu jejich profesorů. Ač byly prázdniny a děti normálně o škole nechtějí ani slyšet, z hodin bylinkářství, lektvarů, jasnovidectví, obrany proti černé magii, péče o kouzelné tvory či tance chodily nadšené. Šampioni svých kolejí navíc podstoupili několik náročných zkoušek v turnaji 4 kouzelníků (souboj s drakem, záchrana kamaráda ze stromového království a závěrečné dvoudenní putování se spoustou úkolů). Nesměl chybět ani turnaj ve famfrpálu, který jsme sehráním finálových zápasů předvedli všem hostům během návštěvního dne. Celotáborová hra nakonec zahrnovala asi 30 úkolů, které prověřily sílu, vytrvalost, inteligenci a odvahu. Vedoucí v dokonale připravených kostýmech zase museli sehrát spoustu scének, kterými navozujeme atmosféru daného příběhu před každým úkolem.

2016 - Brloh - "Odysseova dobrodružství"

29 dětí a 15 vedoucích se tentokrát přenesli do starověkého Řecka, aby prožívali nejen útrapy Ithackého krále Odyssea na cestě domů z Tróje, ale i příběhy dalších bájných hrdinů Prométhea, Persea či Thésea. Zatímco se vedoucí převtělili do rolí mocných bohů z Olympu, děti představovaly zástupce čtyř slavných měst (Sparta, Mykény, Théby a Athény), která mezi sebou soupeřila ve spoustě náročných úkolů (krádež olympského ohně, průchod labyrintem, souboj s Medůzou, bitva o Tróju, oslepení kyklopa, útěk na ovcích či střelba z luku skrz sekery). Kromě toho jsme uspořádali BrLOH (Brložské Letní Olympijské Hry), ve kterých mladí atleti závodili v hodu oštěpem a diskem, střelbě z luku, maratonském běhu a jiných starořeckých disciplínách. Nezapomenutelné bylo klání v rétorice, kdy řečníci recitovali vlastní milostnou báseň.

2015 - Brloh - "Ranč Ypsilon"

30 dětí se se svými vedoucími, převtělily do role kovbojů z divokého západu. První týden se nesl v duchu každodenní dřiny na ranči, kovbojové si přivydělávali lovem, sháněním dobytka, rýžováním zlata či hraním pokera v místním saloonu. Sváděli pistolnické souboje či se učili vařit silnou kovbojskou kávu. Druhý týden proběhl na motivy slavného westernu Tenkrát na Západě, kdy mnohdy už šlo do tuhého, zejména při vyšetřování různých zločinů. Navždy legendární už asi zůstane úkol Útěk z vlaku, kvůli kterému byla postavena reálná scéna dvou vagonů. Bezproblémový průběh se spoustou nezapomenutelných zážitků zajistila sehranost týmu vedoucích a personálu se zkušenými táborníky z Klíčku a Čtyřlístku.

2014 - Brloh - "Ostrov Naděje"

Příběh etapové hry se odehrával ve smyšleném světě "Zámoří". 4 oddíly představovaly 4 posádky pirátských lodí, které byly hodnoceny hned podle dvou kritérií - získaného zlata (nalezené poklady, uskutečněné obchody, vyrabování lodí atd.) a bodů slávy (ocenění úspěchů v jednotlivých etapách). Protože prostředí tábořiště neumožňuje skutečnou plavbu na lodích, byl tento problém vyřešen pomocí originální deskové hry (námořní obchodně-bojová strategie). Loď té které posádky se pohybovala po velké mapě Zámoří. Posádky se plavily na dějem určená místa a kromě toho mohly obchodovat se zbožím, přepadat jiné lodě, objevovat neznámé končiny atd. Deskovou hru řídil tzv. Admirál (Zvonek), který do hry vkomponovával různé další náhodné vlivy (počasí, pohyb cizích lodí, objevy pokladů atd.) a hodnotil výkony jednotlivých posádek.

Děj hodně zamotaného příběhu byl dětem dávkován pomocí scének (účinkující byli většinou vedoucí v patřičných kostýmech), kterými se uváděla každá etapa. Etap bylo celkem cca 20, tedy jedna až dvě denně.

2013 - Brloh - "Tekumseh - náčelník Šavanů"

Na dalších 14 dní se necelých 50 sokolů včetně dětí a všech vedoucích proměnilo v členy indiánského kmene Šavanů, jejichž náčelníkem byl nejslavnější indián Tekumseh. Čtyři rody - Vlci, Horští lvi, Sovy a Hadi - soupeřily o slávu mezi sebou, s bledými tvářemi, ale i s přírodou a počasím. Plížení k ohni, celonoční hlídání zajatce v tee-pee, lov bizonů, kouřové signály, turnaj v lakrosu, přenášení ohně, léčba nemocného či relaxace ve skutečné indiánské sauně (pravda, hlavně pro vedoucí), to je jen zlomek všech zážitků, které si všichni odvezli.

2012 - Brloh - "Koruna Himaláje"

Letos, po dlouhých osmi letech a poprvé sám, uspořádal náš oddíl pobytu v přírodě letní tábor na tábořišti "Pod Ondřejem" u Brloha. 30 dětí z Kameňáku a Krasejovky si během 14 dní prožily příběh horolezecké skupiny, která během jedné expedice vylezla na 1. a 4. nejvyšší horu světa Mt. Everest a Lhotse. 4 vrcholové týmy - Skaláci, Mačky, Kamzíci a Omrzliny si postupně osvojily základní metody jištění, naučily se horolezecké uzle a během jednotlivých etap prožily vynášku materiálu do výškových táborů po fixním laně, vyzkoušely si stavbu stanu ve stížených podmínkách, zdolávaly skalní partie, slaňovaly ke zraněnému kamarádovi, ošetřily ho a transportovaly do základního tábora, či musely přemostit trhlinu v ledovci. Do toho několik sportovních turnajů, např. v baseballu či přehazované, pátrací hry v lese, koupání v bazénu, táborové ohně s kytarou, noční hry a noční přepady (jeden lišovský bohužel úspěšný, který jsme nicméně převlečeni za duchy, mumie a strašidla řádně oplatili). Kromě toho nutné práce v táboře (úprava jídelny, dřevo na topení do kuchyně, výroba laviček k ohništi, oprava hatí přes bažiny k potoku atd.), každodenní pomoc v kuchyni či noční hlídky.

Obě obávané osmitisícovky jsme dobyli hlavně díky perfektní práci výborného kolektivu cvičitelů...

2005 - puťák - "Novohradské hory"

Putovní tábor Čtyřlístku. Pod vedením Kýši. Bez tématu. Trasa: Leopoldov - Pohoří na Šumavě - Kamenec - Žofín - Hojná voda - Kraví hora - Dobrá voda - Stropnice - Terčino údolí - Nové Hrady

2004 - Hroznějovice - "Enwalond II"

Společný tábor Drakova oddílu z Lišova a Čtyřlístku. Hlavní vedoucí Drak. EH s fantasy, unikátně samotvořícím se, příběhem.

2003 - Brloh - "Doba ledová"

Společný tábor Šipek, Čtyřlístku a Hadimršek. Hlavní vedoucí Feďa. EH na motivy knihy Lovci mamutů.

2002 - Brloh - "Chrám Slunce"

Společný tábor Šipek, Čtyřlístku a Hadimršek. Hlavní vedoucí Feďa. EH z prostředí vyspělých civilizací jihoamerických indiánů dle původního příběhu.

2001 - Brloh - "Zlatá horečka"

Společný tábor Šipek, Čtyřlístku a Hadimršek. Hlavní vedoucí Feďa. EH na motivy knih Jacka Londona a knihy Historie psaná zlatem o zlaté horečce na Aljašce. Družiny nesly názvy Minuggi, Haskybend, Klondajské krumpáče a Azmuldi. Představovaly zlatokopecké party, které vyrazily z Čech až na Klondike. Musely překonat Chilkootský průsmyk, splout řeku Yukon, aby konečně zabrali vlastní claim, kde těžili zlato. Rýžování zlata bude navždy nezapomenutelnou etapou...

2000 - Brloh - "Návrat na Yucatán"

Společný tábor Šipek, Čtyřlístku a Hadimršek. Poprvé se přidává dívčí oddíl z Lišova. Hlavní vedoucí Feďa. Drakova etapová hra z prostředí Aztécké říše dle původního příběhu. Čtyři družiny Papuánci, Hepáwe, Kingoldi a Agvarijci prožívally dobrodružství severoamerických indiánů. Vyráběli jsme si indiánská ponča, barvili je přírodními barvami, pekli jsme chleba z vlastní mouky, pletli rohože z orobince a mnoho dalšího...

1999 - Brloh - "Za tajemstvím svatého grálu"


Společný tábor Šipek a Čtyřlístku. Poprvé na tábořišti Pod Ondřejem u Brloha. Hlavní vedoucí Feďa. Etapová hra o hledání sv. grálu dle původního příběhu - 3 oddíly (Prokletí z Podkletí, Bediverova naděje a Černí vlci) představovaly tři rytířské družiny hledající svatý grál podle zápisků jednoho ze tří rytířů, kterým se podařilo grál najít a ukrýt.

1998 - Dálava - "Tábor kosmonautů"


Společný tábor T. J. Sokol Lišov (Šipky), T. J. Sokol Kamenný Újezd a několika sokolů z T. J. Sokol České Budějovice. Hlavní vedoucí Feďa. Etapovou hru na téma prvních cest do kosmu vedl Gumík.

Díky tomuto táboru vznikla myšlenka založit oddíl pobytu v přírodě v Kameňáku.